מה לעשות כשהילד מתעלם מכל מה שאני אומרת?

לפני כמה ימים התקשרה אלינו אמא וסיפרה לי:

'יש לי ילד שמתעלם לגמרי 
מכל מה שאני אומרת,
ולא משנה כמה פעמים אני מבקשת –
ללכת להתקלח, להפסיק לשחק עם המים בכיור במטבח –

שום דבר לא עוזר ואני מוצאת את עצמי
חסרת יכולת להכיל אותו, מתעצבנת וצועקת.
יש מתח וויכוחים כל הזמן בבית,

אני גם עייפה מזה, מבינה שאין לי כלים,
וגם פועלת בדרכים שאני לא מאמינה בהן.
לא בשביל זה עשיתי משפחה וילדים'.

בהמשך השיחה האמא סיפרה לי 
שהילד שלה אוהב לפתוח את המים ולשחק איתם
(ועל הדרך כמובן להשפריץ מים על הרצפה – 
שזה מה שמשגע אותה).

ומה את עושה במצבים כאלה, שאלתי,
והיא אמרה לי:

'אני אומרת לו: 
אני לא מסכימה שתשפריץ פה מים,
וחוזרת וחוזרת וזה לא משנה – הוא מתעלם'.

כאן הסברתי לה למה הוא מתעלם:

מתחת להתנהגות של 'לשחק עם המים' 
ערים אצל הילד שלך (ומשתוללים משמחה) 
צרכים עמוקים שהוא מבקש למלא לעצמו 
באמצעות המשחק במים:

הנאה, וגילוי (מים כמו שכולנו יודעים מרתקים ילדים),
משחק, תחושתיות בידיים של משהו קר וזורם, השתובבות עם אח שלו.

'אבל אני לא יכולה שכל היום הוא ישחק 
בתוך הבית במים בגלל זה, זה לא מתאים!', היא אמרה,
ואמרתי לה שברור, ושזה שאנחנו מבינים את הצרכים,
לא אומר שאנחנו מרשים כל התנהגות בבית.

אז מה עושים, היא שאלה,
והנה העצה – מוזמנים להשתמש בה עם הילדים שלכם,
מחולקת לנוחיותכם ל-3 שלבים:

1.אנחנו מזהים את הצרכים של הילד
שמתחת להתנהגות שקשה לנו איתה

2.לפני שאנחנו אומרים לו 'לא' על המשחק במים,
אנחנו אומרים לו 'כן' על הצרכים שלו, באמצעות שאלות:

'נורא כייף לכם לשחק עם המים? 
זה נעים בידיים? 
וכייף לכם יחד?'

כשאנחנו מתבטאים כך (ופותחים לזה את הלב שלנו)
הילד שלנו מרגיש שאנחנו איתו – ולא נגדו,
שאנחנו אומרים 'כן' לצרכים ולא רק 'לא' גורף 
(שמבחינתו נאמר גם להתנהגות וגם לצרכים שלו).

3.עוברים לחשוב איתו על דרכים שבאמצעותן 
יתמלאו גם הצרכים שלו וגם הצרכים שלנו,

למשל להוציא דלי החוצה עם שתי כוסות 
וכמה בקבוקים בכל מיני צורות
שאפשר למלא ולהתרגש מהמשחק איתם.

ואם הילד לא מסכים – אנחנו לא נבהלים.

אנחנו ממשיכים לבטא את מה שחשוב לו (משחק, גילוי, הנאה)
ואת מה שחשוב לנו (סדר, ניקיון ולשמור עליו שלא יחליק)
וממשיכים להציע פתרונות אחרים, עד שאחד יתפוס –

בהורות מקרבת קוראים לזה 'מרחב ההידברות'
שבו מנהלים דיאלוג על מה שחשוב לכל אחד
במצבים של רצונות שונים
ומוצאים פתרונות שיעבדו לשני הצדדים.

וזו רק אחת מתוך מיומנויות הוריות רבות 
שנשמח שתלמדו איתנו בבית להורות מקרבת,
כדי להפוך את החיים המשותפים בבית להרבה יותר קלים ומהנים,
עם הרבה פחות ויכוחים ועם הרבה יותר התחשבות והסכמות.

>> לחצו כאן להרשמה להדרכה הקרובה שלנו:
במקום עונש
 
וגם במקום לצעוק, לאיים ולספור עד 3<< 

המשך יום נפלא

יעל, יואב וגליה
וצוות הבית להורות מקרבת

מחפשים דרך להניע את הילדים לשיתוף פעולה
מבלי להשתמש באיומים ועונשים
כדי להיפרד מויכוחים ומאבקי כח בבית?

לחצו כאן כדי להצטרף להדרכת הורים אינטרנטית (חינמית):
'במקום עונש – וגם במקום לצעוק, לאיים ולספור עד 3'

השאירו לנו תגובה...

5 תגובות

  1. נבאל הגב

    הי
    יש לי שתי שאלות

    נרשמתי להדרכה שבתאריך 6/10 אך לצערי לא אוכל לצפות בה, מה אפשר לעשות? יש הדרכה ביום אחר?

    אתם עושים חוגים או הרצאות שאפשר להשתתף בהם פיזית באיזור הקריות חיפה?

    תודה מראש

    • נעמה אביב הגב

      הי נבאל, תודה שכתבת לנו. יש לנו קורסים פרונטליים שאנחנו מעבירים באזור המרכז (ובקרוב גם בבנימינה, ההרשמה אליו עדיין בעיצומה!),
      קורסים אינטרנטיים שאת יכולה לצפות בהם בכל מקום וזמן שנוח לך,
      וגם עקרונית אפשרות למתן ליווי פרטני או הדרכות מוזמנות.
      אם תרצי להשאיר טלפון, נשמח לשוחח אתך ולראות למה את זקוקה ואיך אנחנו יכולים לעזור.

  2. מעיין פלצ'ר הגב

    נרשמתי להדרכה ב 28.5, אך זה בעייתי, האם ניתן יהיה לצפות בהדרכה במועד אחר?

  3. מעיין פלצ'ר הגב

    נרשמתי להדרכה, אך לצערי התאריך בעייתי ב 28.5, האם תהיה אפשרות לצפות בזה ביום אחר?

    • נעמה אביב הגב

      הי מעיין, כיף שאת מתעניינת! תהיה לנו הדרכה נוספת ביום שני הקרוב 29/7/2019 בשעה 21:00 את מוזמנת להצטרף.
      נרשמים בקישור הזה: http://feelfamily.co.il/webworkshop/?ref=wsnahelp
      נשמח אם תצליחי להגיע, אנחנו יודעים איזו מתנה זו להורות!
      יום נפלא

השארת תגובה ל-נעמה אביב

ביטול